Flexwerken | kantoorruimte huren | stijlvol vergaderen in Rotterdam

Bedenk je bedrijfsnaam

Hoe verzin je een goede naam voor jouw bedrijf?

Groot of klein, iedere organisatie krijgt ermee te maken: het bedenken van een pakkende naam voor jouw bedrijf. Maar hoe pak je dat aan? Waar let je op? En wie betrek je erbij? Het lijkt vrij eenvoudig, maar er komt best veel bij kijken! We hebben wat zaken op een rijtje gezet.

Brainstormen
De zoektocht begint met brainstormen. Met je collega’s, alleen, met je partner… Je schrijft een aantal onderwerpen op waar jouw bedrijf voor staat. Daarna ga je met elkaar op zoek naar een paar pakkende namen die die lading dekken. Is dit wat? Mwah… Dit dan? Nee… En ineens komt er een naam uit rollen waarvan iedereen denkt: Dat is hem! Bij ZAPP office uit Rotterdam ging dat ook zo. Een aantal namen passeerden de revue. En ineens was daar ZAPP! Met als achterliggende gedachte het zappen van het ene kantoor naar het andere, flexibiliteit dus.

De naam
Deze mag kort en krachtig zijn. Of de naam speels mag zijn verschilt per branche. De naam moet iets zeggen over jouw werkwijze en een goed gevoel uitstralen. Zo werd aan ZAPP het woord office toegevoegd om weer te geven wat het bedrijf doet: verhuur van o.a. kantoorruimtes, vergaderruimtes en flexplekken.
De naam mag best een beetje prikkelend zijn en het is fijn als hij lekker klinkt.  Zo kun je rijm of alliteratie in jouw bedrijfsnaam overwegen,  zoals in Gouda’s Glorie. Voordeel is dat rijm vaak goed klinkt en ook nog eens gemakkelijk te onthouden is.
Wat ook veel voorkomt is het gebruik van jouw eigen achternaam, of bijvoorbeeld je initialen als bedrijfsnaam.

De schrijfwijze
Ook belangrijk: is de schrijfwijze in een keer duidelijk? Het zou zonde zijn als de naam wel blijft hangen en een potentiële klant vervolgens toch een verkeerd geschreven naam intikt in Google! Bij ZAPP office is de schrijfwijze met 2 p’s. Een verwijzing naar People & Places. Verder zie je in het logo dat de p’s in een puntje lopen, die duiden op een spreekwolkje en op een plaatsaanduiding in Google Maps.

Naam gevonden?
Denk je de juiste naam gevonden te hebben, check dan bij bijvoorbeeld jouw partner, vrienden en familie wat zij ervan vinden. Roept de naam bij hun associaties op met wat jouw bedrijf doet, waar je bedrijf voor staat? Of hebben zij er misschien een heel ander beeld bij?

Beschikbaarheid checken
Check snel of die pakkende bedrijfsnaam die je bedacht hebt niet al bestaat. Bijvoorbeeld in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, of het Online Benelux Merkenregister. Vergeet ook niet te controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is!

Wacht niet te lang
Probeer met het kiezen van een bedrijfsnaam niet te wachten tot het allerlaatste moment. Je hebt jouw bedrijfsnaam namelijk nodig voor een hoop dingen die je voor de start van jouw bedrijf geregeld wilt hebben. Denk aan visitekaartjes, inschrijving bij de Kamer van Koophandel en internetzaken zoals je eigen website en professioneel emailadres.

Tot slot: hoe het niet moet       
In deze link vind je een paar leuke voorbeelden van hoe het niet moet.  https://www.sprout.nl/artikel/startup/de-10-beroerdste-startupnamen

Veel succes met het bedenken van dé naam voor jouw bedrijf!

Sylvia den Otter
ZAPP office
Bahialaan 100 | 3065 WC Rotterdam | 010-3330800 | info@zappoffice.nl

 
Reacties

Nog geen reacties

Laat een bericht achter
 
Paste your AdWords Remarketing code here